Ett potatis experiment

Förra årets ganska skrala skörd innehöll ett antal potatisar med gröna fläckar som ändå såg rätt ok ut. Jag ville ogärna kasta dem då de kanske skulle kunna bli utsäde till året efter. Jag hade dock ingen kännedom om hur man på bästa sätt sparar eget utsäde av potatis så dessa potatisar hamnade i en brun papp-påse och stoppades undan i en kökslåda bredvid diskmaskinen. Där glömdes de bort i ganska många månader...

När jag kom på var potatisarna låg och att jag kanske borde kolla till dem så hade diskmaskinen precis gått klart och jag inser att denna låda blir ganska varm vid varje diskning... Försiktigt öppnade jag påsen med en oro om att påsen kanske är full av geggig potatis, men så var det inte!
Potatisarna har skrumpnat lite och ett fåtal helt torkat ihop, men annars helt ok. Jag fortsatte spara de lätt skrumpna potatisarna i påsen i samma låda och kollade till dem då och då med några veckors mellanrum.

Nu har jag beställt årets utsäde från Klostra, 10 kg sättpotatis á 2 kg av 5 sorter (jag återkommer till dessa i ett senare inlägg!). När dessa anlände hemma och kollades igenom för ca en dryg vecka sedan så kollade jag även till den gamla påsen i lådan bredvid diskmaskinen och då var påsen full av ljusa groddar!
Höstpotatis Foxton, rosaröd i skalet

Sommarpotatis av möjliga sorterna Orla och Casablanca, vet ej vilken som är vilken 
Trots att det är i tidigaste laget att börja förrota potatis i mitten av mars och speciellt eftersom snön fortfarande ligger djup utomhus, så kunde jag inte hålla mig från att se hur dessa "gamla godingar" skulle reagera i lite jord!
Potatis i jord i plasttråg som man får kött i från affären
Snabbt och enkelt lades dessa potatisar i lite jord och vattnades och ställdes i ett väster-fönster.

Idag ca tio dagar senare ser dessa lådor ut så här:


Alla de bleka tofsarna har fått en grönare ton och det sprättar nya sprött från potatisen. Allra bäst verkar de rosaröda Foxton må, där det nu sitter små mörkgröna rosetter i tråget! Jag kommer fortsätta vattna dessa och när de blivit alldeles för stora för sina tråd så ska jag nog sätta dem i ett par hinkar inomhus om inte värmen utomhus lyckats komma tills dess. Man börjar leka med tanken på om man skulle kunna få riktigt tidig potatis i stort sett endast inomhus... spännande!

Jag återkommer om några veckor, så får vi se hur det går. Detta experiment ger framförallt hopp om att kunna bli självförsörjande på potatisutsäde om jag så skulle önska, då det inte verkar kräva särskilt mycket special temperaturer eller ytor för att kunna spara utsäde!

/Mia


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kallbänk

Min första varmbänk!